اسکلت طبقاتی

اسکلت فلزی طبقاتی

نکات اجرایی اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه؟ 

اصلی‌ترین قسمت ساختمان اسکلت ساختمان یا سازه است که آن را سر پا نگه می‌دارد. اسکلت یا سازه ساختمان معمولا از جنس بتنی، فولادی و چوبی است که از میان آن‌ها، سازه چوبی تقریباً منسوخ شده است. سازه بتنی و فولادی در برابر حوادث غیر مترقبه از ریزش ساختمان جلوگیری کرده و مقاومت بنا را افزایش می‌دهد.
حال انتخاب میان سازه بتنی و فولادی از مواردی است که باید به آن دقت کرد. هر کدام از این سازه‌ها جدای از بحث هزینه‌ها، معایب و مزایای خاص خود را دارند که سبب شده است انتخاب بین این دو سازه به چالشی بزرگ تبدیل شود.
قبل از خرید آهن یا هر محصول فولادی به منظور ساخت و ساز باید نوع اسکلت یا سازه مورد نظرمان را مشخص کنیم و سپس بر اساس طرح مشخص شده اقدام به تهیه محصولات در نقشه کنیم.

در واقع انتخاب نوع اسکلت همواره از دغدغه‌های سازندگان بوده و تنها با دانستن تفاو‌ت‌های میان این دو اسکلت چه از نظر هزینه و چه از نظر میزان مقاومت اسکلت می‌توانند به انتخاب درستی میان این دو دست پیدا کنند.

البته که باید در نظر داشته باشید انتخاب نوع سازه وابسته به مسائل اقتصادی، اقلیمی، فنی، اجرایی و … است و هیچ کدام برتری مطلقی نسبت به دیگری ندارد بلکه تحت شرایط خاص یکی نسبت به دیگری برتری نسبی پیدا می‌کند.

>>>>>>>مهندس میرزایی : 09120682440

اسکلت طبقاتی
اسکلت طبقاتی فلزی

اسکلت بتنی

نحوه اجرای اسکلت بتنی به این صورت است که ابتدا میلگردهای ستون و تیرها بافته می‌شوند و با قالب‌های فلزی یا چوبی دور آنها پوشانده می‌شوند و سپس با بتن آماده داخل قالب‌ها پر می‌شود. از آنجایی که بتن قابلیت شکل‌دهی دارد می‌توان برای ساختن ساختمان‌هایی که طرح‌های پیچیده‌تری دارند از این شیوه ساخت و ساز استفاده کرد. اسکلت بتنی به دلیل اینکه وزن بالایی دارد، برای ساخت و ساز برج و ساختمان‌های مرتفع مناسب نیست.

اسکلت فلزی

این اسکلت از ساخت اجزاء ورق و ستون در کارگاه و یا کارخانه‌های ساخت اسکلت ساخته می‌شود و بعد از حمل به کارگاه آنجا به هم دیگر متصل می‌شوند. ساخت اسکلت فلزی به نوع طراحی سازه و اسکلت بستگی دارد. اسکلت فلزی بر خلاف اسکلت بتنی وزن بسیار سبکی دارد و به همین دلیل وزن کلی ساختمان را بالا نمی‌برد.

همچنین ساختمان‌هایی که با این اسکلت ساخته می‌شوند در برابر انفجار مقاومت بسیار بالایی دارند. در نهایت شاید بتوان بالا بودن سرعت و زمان نصب و اتصال بین قطعات فلزی در این اسکلت را مهم‌ترین مزین این نوع اسکلت دانست.

مقایسه اسکلت بتنی و فلزی

اسکلت بتنی متشکل از بتن و مقاطع فولادی مانند میلگرد است، در حالیکه اسکلت فلزی تنها از مقاطع فولادی تشکیل شده است. بنابراین وزن مقاطع فولادی مورد استفاده در اسکلت بتنی تقریبا ۳۵ درصد کمتر از مقاطع فولادی مورد نیاز در اسکلت فلزی می‌باشد. از طرفی میزان مقاومت اسکلت بتنی در برابر حوادثی مثل آتش‌سوزی نسبت به سازه فولادی بیشتر است.

سازه بتنی در مقایسه با سازه فلزی معمولا نیاز به هزینه کمتر و زمان بیشتری برای ساخت دارد در حالیکه سازه‌های فولادی ابتدا نیاز به سرمایه زیادی برای خرید آهن آلات دارد ولی در عوض شاهد سرعت اجرای بالاتری خواهیم بود.

ارزان ترین اسکلت ساختمان

ارزان ترین اسکلت برای ساخت و ساز اسکلت بتنی است که با میلگرد و بتن ساخته می‌شود. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان با اسکلت بتنی راحت‌تر است. در سازه‌های بتنی طبقات پشت سر هم ساخته می‌شوند و می‌توان ابتدا یکی از طبقات را تکمیل کرد که همین موضوع هزینه شروع پروژه را بسیار پایین می‌آورد.

اما در سازه‌های فلزی از همان ابتدا باید تمام تیرآهن‌های لازم برای ساخت سازه فراهم شوند و پروژه یکجا انجام گیرد. بنابراین مشخص است که سازه فلزی هزینه بیشتری برای شروع می‌طلبد. پس از این نظر سازه بتنی اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر است.

اسکلت فلزی یکی از انواع اسکلت با سابقه طولانی در ایران است. از سازه فلزی در ساختمان‌های فلزی و برج‌ها استفاده می‌شود ولی استفاده از آن در سازه‌های کوتاه و ساختمان‌های چند طبقه نیز مرسوم بوده است. در حال حاضر به دلیل ارزان بودن اسکلت بتنی نسب به اسکلت فلزی، استقبال از این اسکلت کمتر صورت می‌گیرد. در این مقاله به بررسی مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه پرداخته‌ایم. با ابرگان سازه همراه باشید. برتری‌های اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی چیست؟ بیشتر بخوانید: بررسی مهم‌ترین مزایا و معایب سازه فلزی، ساختمان اسکلت فولادی خوب است یا بد؟

اسکلت فلزی یکی از انواع اسکلت با سابقه طولانی در ایران است. از سازه فلزی در ساختمان‌های فلزی و برج‌ها استفاده می‌شود ولی استفاده از آن در سازه‌های کوتاه و ساختمان‌های چند طبقه نیز مرسوم بوده است. در حال حاضر به دلیل ارزان بودن اسکلت بتنی نسب به اسکلت فلزی، استقبال از این اسکلت کمتر صورت می‌گیرد. در این مقاله به بررسی مراحل ساخت اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه پرداخته‌ایم. با سازه نگار سینا همراه باشید.

اسکلت فلزی طبقاتی
اسکلت فلزی طبقاتی سوله

>>>>>مهندس میرزایی : 09120682440

برتری‌های اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی چیست؟

  • اسکلت فلزی سازه‌ای مناسب برای سازه‌های بلند است؛ ولی با اسکلت بتنی تعداد محدودی طبقات را می‌توان اجرا کرد.
  • ماندگاری و استحکام بالای فولاد موجب می‌شود از اسکلت فلزی زمان زیادی بهره برداری شود که این شرایط برای اسکلت بتنی قابل ذکر نیست.
  • اجرای سازه فولادی یا اسکلت فلزی آسان است و قابلیت اجرای آن سرعت بالایی دارد. نیاز به زمان برای گیرش بتن و اجرای مرحله بعدی زمان زیادی را برای اجرای اسکلت بنتی طلب می‌کند.
  • وزن سازه‌ای که با اسکلت فلزی ساخته شده است نسبت به سازه‌ای که با اسکلت بتنی ساخته شده است بسیار زیاد کم است که از مزیت‌های آن به شمار می‌آید و در کل باعث کاهش وزن ساختمان می‌شود.
  • فولاد یک ماده همگن است و تحت نظارت دقیق در کارخانه ساخته می‌شود ولی بتن در کارگاه تولید می‌شود و همگنی آن به اندازه فولاد نیست.
  • از آنجایی که فولاد نسبت به بتن خاصیت ارتجاعی دارد، لذا سازه‌های فولادی یا ساختمان‌های با اسکلت فلزی در برابر نیروهایی فشاری بزرگ مانند انفجار و نیروهای جانبی مانند زلزله مقاومت زیادی دارند.

 

مراحل اجرای اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

در ادامه به ارائه اطلاعاتی در زمینه نحوه اجرا و مراحل اجرای اسکلت فلزی در ساختمان‌های چند طبقه پرداخته شده است که توجه شما را به آن جلب می‌کنم.

گودبرداری

گودبرداری مرحله‌ای است که چه در سازه‌های فولادی و چه در سازه‌های بتنی باید اجرا شود. اصولاً گودبرداری تا رسیدن به زمین بکر انجام می‌گیرد و برای سازه‌هایی که طبقه زیر زمین در آن‌ها ساخته می‌شود، گودبرداری بیشتر نیز انجام می‌شود.

 

بتن ریزی (بتن مگر)

پس از گودبرداری و نمونه برداری از خاک و انجام آزمایشات مکانیک خاک، نوبت به بتن ریزی می‌رسد. این بتن ریزی به منظور حفاظت از بتن پی و ایجاد یک سطح صاف برای ادامه روند ساخت، انجام می‌شود.

بتن مگر همان‌طور که گفته شد، باید یک سطح صاف برای ادامه کار را فراهم کند به همین دلیل از عیار سیمان کمی برخوردار است تا بتواند به راحتی روان شود و سطوح را بپوشاند و در نهایت سطح صافی به دست دهد.

آرماتور بندی

پس از مرحله اجرای بتن مگر و نگهداری از آن، نوبت به آرماتوربندی می‌رسد. آرماتور بندی در هر دو سازه‌های بتنی و فولادی مشاهده می‌شود و یک ضرورت است.

پس از آرماتوربندی، مشخص کردن جای صفحات نصب ستون‌ها و قالب گیری انجام می‌شود. این مرحله در دو نوع سازه تفاوتی ندارد. لازم به ذکر است که آرماتور بندی باید طبق اصول استاندارد مقررات ملی ساختمان صورت گیرد.

 

بتن ریزی (بتن پی)

پس از آرماتور بندی و قالب گیری، عملیات بتن ریزی آغاز می‌شود. این مرحله از بتن ریزی به منظور اجرای پی انجام می‌شود. بتن مورد استفاده از آنجایی که حجم کمی دارد، می‌تواند در کارگاه آماده شود و یا از شرکت‌های بتن سازی خریداری شود. در هر صورت پیش از اجرای بتن، باید میکسر باید به خوبی بتن را مخلوط کرده باشد تا از همگن بودن بتن اطمینان پیدا کنیم.

بتن در این مرحله باید از فاصله نزدیک روی آرماتورها ریخته شود و پس از هر مرحله بتن ریزی باید با ویبراتور، عملیات مخلوط و همگن کردن انجام شود. به منظور عدم خوردگی بتن و ایجاد ترک باید سطح آن مرطوب نگه داشته شود که به این مرحله نگهداری از بتن گفته می‌شود. پس از گیرش اولیه بتن، قالب‌ها از آن جدا می‌شوند و روند نگهداری و مرطوب کردن بتن ادامه پیدا می‌کند.

صفحه گذاری

صفحه گذاری فرایندی است که در آن صفحات فولادی که تیرها روی آن‌ها سوار می‌شوند، بر روی آرماتورهای مخصوص محکم می‌شوند. بخشی از عملیات صفحه گذاری که هواگیری نام دارد، در زمانی که بتن هنوز کامل خشک نشده است انجام می‌شود.

در مرحله هواگیری مقدار زیادی بتن شل زیر صفحات فولادی ریخته می‌شود و سپس صفحات در جای خود با فشار پیچ می‌شوند تا هیچ فضای خالی در زیر صفحات باقی نماند.

لازم به یاد آوری است که وجود فضای خالی زیر صفحات، باعث می‌شود زمانی که ستون‌ها اجرا می‌شوند با افزایش وزن، نشستی در ستون‌ها اتفاق بیفتد، به همین منظور از بتن شل زیر آن‌ها برای هواگیری استفاده می‌شود.

اجرای ستون‌ها

برای اجرای ستون‌ها از تیر آهن استفاده می‌شود که به کارخانه سفارش داده می‌شود. برای اجرای ستون‌ها ابتدا ارتفاع ستون را اندازه گیری کرده و تیر آهن‌ها را به مقدار مورد نیاز در می‌آورند و سپس تیرآهن‌های با شمار کمتری را با استفاده از صفحات فلزی برای اجرای طبقه دوم به تیر آهن‌های طبقه اول جوش می‌دهند. این کار برای کاهش بار مرده ساختمان و کاهش ضخامت ستون‌ها انجام می‌شود.

وقتی تیرها آماده شدند، با استفاده از جرثقیل به صورت عمودی در می‌آیند و در محل خود یعنی صفحات فلزی که در مرحله آرماتور بندی و صفحه گذاری، برای این کار آماده شده بودند، محکم می‌شوند. اتصال ستون به صفحه معمولاً با روش جوشکاری یا پیچ مهره انجام می‌شود. نا گفته نماند که در روی صفحات نیز از قبل نبشی‌هایی به منظور اتصال بهتر ستون به صفحه پیچ داده شده‌اند.

اجرای تیرها

تیرها قطعات فلزی بلندی هستند که ستون‌ها را به هم وصل می‌کند و در ادامه روند کار با اجرای عملیات تیرچه ریزی، کف یا سقف سازه روی تیرها سوار می‌شود. تیرآهنی که برای تیرها استفاده می‌شود متفاوت از تیرآهنی است که برای ستون‌ها استفاده می‌شود.

برای اجرای تیرها ابتدا تیرها را به منظور ایجاد مقاومت بیشتر به صورت لانه زنبوری در می‌آورند. در این مرحله با استفاده از شابلون و دستگاه برش هوا گاز، برش‌هایی به شکل شش ضلعی روی بدنه تیرآهن در فواصل مشخص ایجاد می‌کنند تا مقاومت تیر را افزایش دهند، سپس از صفحات شش ضلعی باقیمانده برای اتصال تیر به ستون‌ها استفاده می‌شود.

اجرای بادبندها

می‌توان گفت که آخرین مرحله از اجرای اسکلت فلزی اجرای بادبندها است. معمولاً برای اجرای بادبندها از ناودانی‌های جفت و تک استفاده می‌شود و به صورت ضربدری از محل اتصال ستون و تیر به هم به محل اتصال ستون و تیر بعدی وصل می‌شود.

در انتها نیز در محل تقاطع بادبندها از صفحات فلزی به منظور مقاومت هرچه بیشتر اسکلت در برابر نیروهای جانبی استفاده می‌شود. البته اجرای بادبندها ریز جزئیات و نکات اجرای خاص خود را دارد که طرح این موضوع در این مبحث نمی‌گنجد.

سخن آخر

در انتها نیز پس از اجرای بادبندها و نصب پله‌های بین طبقات اجرای اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه به پایان می‌رسد و در ادامه با تیرچه ریزی و اجرای سقف و سپس دیوار کشی عملیات سفت کاری آغاز می‌شود.

ما هی خطوات ونصائح تنفیذ الهیکل المعدنی لمبنى من طابقین؟

الجزء الرئیسی من المبنى هو الهیکل العظمی للمبنى أو الهیکل الذی یبقیه قائما. عاده ما یکون الهیکل العظمی أو هیکل المبنى مصنوعًا من الخرسانه والفولاذ والخشب، ومن بینها الهیکل الخشبی الذی عفا علیه الزمن تقریبًا. یمنع الهیکل الخرسانی والفولاذی انهیار المبنى فی مواجهه الأحداث غیر المتوقعه ویزید من مقاومه المبنى.
یعد الاختیار بین الهیاکل الخرسانیه والفولاذیه أحد الأشیاء التی یجب مراعاتها بعنایه. ولکل من هذه الهیاکل، بصرف النظر عن مناقشه التکالیف، مزایاه وعیوبه، الأمر الذی جعل الاختیار بین هذین الهیکلین تحدیًا کبیرًا.
قبل شراء الحدید أو أی منتج من منتجات الصلب بغرض البناء یجب أن نحدد نوع الهیکل العظمی أو الهیکل الذی نریده ثم نبدأ فی تجهیز المنتجات فی الخریطه بناء على المخطط المحدد.

فی الواقع، کان اختیار نوع الهیکل العظمی دائمًا أحد اهتمامات الشرکات المصنعه، وفقط من خلال معرفه الاختلافات بین هذین الهیکلین، سواء من حیث التکلفه أو من حیث مقاومه الهیکل العظمی، یمکنهم اتخاذ الاختیار الصحیح. بین الاثنین.

بالطبع، یجب أن تضع فی اعتبارک أن اختیار نوع الهیکل یعتمد على القضایا الاقتصادیه والمناخیه والفنیه والتنفیذیه وغیرها، ولا یتمتع أی منها بتفوق مطلق على الآخر، ولکن فی ظل ظروف معینه، یکتسب أحدهما مکاسب نسبیه التفوق على الآخر.

هیکل عظمی خرسانی

طریقه تنفیذ الهیکل الخرسانی هی أن یتم أولاً نسج حدید التسلیح للأعمده والکمرات وتغلیفها بقوالب معدنیه أو خشبیه حولها، ومن ثم یتم ملئها بالخرسانه الجاهزه داخل القوالب. وبما أن الخرسانه یمکن تشکیلها، فیمکن استخدام طریقه البناء هذه لبناء المبانی ذات التصامیم الأکثر تعقیدًا. الإطار الخرسانی غیر مناسب لبناء الأبراج والمبانی الشاهقه بسبب وزنه العالی.

الهیکل الصلب

یتم تصنیع هذا الهیکل من مکونات الألواح والأعمده الموجوده فی الورشه أو مصانع تصنیع الهیاکل العظمیه، وبعد نقلها إلى الورشه یتم ربطها ببعضها البعض. یعتمد بناء الإطار المعدنی على نوع الهیکل وتصمیم الإطار. على عکس الإطار الخرسانی، فإن الإطار المعدنی یتمیز بوزن خفیف جدًا وبالتالی لا یزید من الوزن الإجمالی للمبنى.

کما أن المبانی التی یتم بناؤها بهذا الهیکل تتمتع بمقاومه عالیه جدًا للانفجار. وأخیرًا، یمکن اعتبار السرعه العالیه ووقت الترکیب والتوصیل بین الأجزاء المعدنیه فی هذا الهیکل العظمی أهم ما یمیز هذا النوع من الهیکل العظمی.

مقارنه بین الهیکل الخرسانی والمعدنی

یتکون الإطار الخرسانی من مقاطع خرسانیه وفولاذیه مثل حدید التسلیح، بینما یتکون الإطار المعدنی فقط من مقاطع فولاذیه. ولذلک فإن وزن المقاطع الفولاذیه المستخدمه فی الإطار الخرسانی یقل بنسبه 35% تقریبًا عن المقاطع الفولاذیه المطلوبه فی الإطار المعدنی. ومن ناحیه أخرى فإن مقاومه الهیکل الخرسانی ضد الحوادث کالحرائق أعلى من مقاومه الهیکل الفولاذی.

بالمقارنه مع الهیاکل المعدنیه، عاده ما تتطلب الهیاکل الخرسانیه تکلفه أقل ووقتًا أطول للبناء، بینما تتطلب الهیاکل الفولاذیه الکثیر من رأس المال لشراء الحدید، ولکن فی المقابل سنرى سرعه تنفیذ أعلى.

أرخص إطار بناء

أرخص إطار للبناء هو الإطار الخرسانی، المصنوع من حدید التسلیح والخرسانه. کما أن تکلفه صیانه المبنى ذو الإطار الخرسانی أسهل. فی الهیاکل الخرسانیه، یتم بناء الطوابق واحده تلو الأخرى، ویمکن إکمال أحد الطوابق أولاً، مما یقلل بشکل کبیر من تکلفه بدء المشروع.

ولکن فی الهیاکل المعدنیه، منذ البدایه، یجب توفیر جمیع الحزم اللازمه لبناء الهیکل ویجب تنفیذ المشروع على الفور. ولذلک فمن الواضح أن الهیکل المعدنی یتطلب المزید من المال للبدء. من وجهه النظر هذه، فإن الهیکل الخرسانی یکون أکثر اقتصادا وفعالیه من حیث التکلفه.

الهیکل العظمی المعدنی هو أحد أنواع الهیاکل العظمیه ذات التاریخ الطویل فی إیران. یستخدم الهیکل المعدنی فی المبانی والأبراج المعدنیه، ولکن شاع استخدامه فی المبانی القصیره والمبانی متعدده الطوابق. حالیًا، نظرًا لرخص الهیکل الخرسانی مقارنه بالهیکل المعدنی، فإن هذا الهیکل العظمی أقل شهره. فی هذه المقاله قمنا بالتعرف على مراحل بناء الإطار المعدنی للمبنى المکون من طابقین. ابق مع إبیرجان سازیه. ما هی مزایا الإطار المعدنی على الإطار الخرسانی؟ اقرأ المزید: استعراض أهم ممیزات وعیوب الهیکل الفولاذی، هل بناء الإطار الفولاذی جید أم سیئ؟

الهیکل العظمی المعدنی هو أحد أنواع الهیاکل العظمیه ذات التاریخ الطویل فی إیران. یستخدم الهیکل المعدنی فی المبانی والأبراج المعدنیه، ولکن شاع استخدامه فی المبانی القصیره والمبانی متعدده الطوابق. حالیًا، نظرًا لرخص الهیکل الخرسانی مقارنه بالهیکل المعدنی، فإن هذا الهیکل العظمی أقل شهره. فی هذه المقاله قمنا بالتعرف على مراحل بناء الإطار المعدنی للمبنى المکون من طابقین. ابق مع إبیرجان سازیه.

ما هی مزایا الإطار المعدنی على الإطار الخرسانی؟

الإطار المعدنی هو هیکل مناسب للهیاکل العالیه؛ لکن مع الإطار الخرسانی یمکن تنفیذ عدد محدود من الطوابق.
المتانه والقوه العالیه للفولاذ تجعل الإطار المعدنی صالحًا للاستخدام لفتره طویله، وهو ما لا یمکن ذکره بالنسبه للإطار الخرسانی.
من السهل تنفیذ هیکل فولاذی أو إطار معدنی، ویمکن تنفیذه بسرعه عالیه. تحتاج الخرسانه إلى وقت حتى تتماسک والخطوه التالیه تتطلب الکثیر من الوقت للهیکل الخرسانی.
وزن الهیکل المصنوع بإطار معدنی منخفض جدًا مقارنه بالهیکل المصنوع بإطار خرسانی، وهذا من ممیزاته ویقلل بشکل عام من وزن المبنى.
الفولاذ ماده متجانسه ویتم تصنیعه تحت رقابه صارمه فی المصنع، أما الخرسانه فهی تنتج فی الورشه وتجانسها لیس بنفس جوده الفولاذ.
وبما أن الفولاذ أکثر مرونه من الخرسانه، فإن الهیاکل الفولاذیه أو المبانی ذات الإطار المعدنی ضد القوه
ma hi khutuat wanasayih tanfidh alhaykal almaedinii limabnaa min tabiqayni?
aljuz’ alrayiysiu min almabnaa hu alhaykal aleazmiu lilmabnaa ‘aw alhaykal aladhi yubqih qayima. eadatan ma yakun alhaykal aleazmiu ‘aw haykal almabnaa msnwean min alkhirsanat walfuladh walkhashab, wamin bayniha alhaykal alkhashabiu aladhi eafa ealayh alzaman tqryban. yamnae alhaykal alkhirsani walfuladhi ainhiar almabnaa fi muajahat al’ahdath ghayr almutawaqaeat wayazid min muqawamat almabnaa.
yueadu alaikhtiar bayn alhayakil alkhirsaniat walfuladhiat ‘ahad al’ashya’ alati yajib muraeaatuha bieinayatin. walikulin min hadhih alhayakili, bisarf alnazar ean munaqashat altakalif, mazayah waeuyubihi, al’amr aladhi jaeal alaikhtiar bayn hadhayn alhaykalayn thdyan kbyran.
qabl shira’ alhadid ‘aw ‘ayi muntij min muntajat alsulb bigharad albina’ yajib ‘an nuhadid nawe alhaykal aleazmii ‘aw alhaykal aladhi nuriduh thuma nabda fi tajhiz almuntajat fi alkharitat bina’an ealaa almukhatat almuhadadi.
fi alwaqie, kan aikhtiar nawe alhaykal aleazmii dayman ‘ahad aihtimamat alsharikat almusanaeati, wafaqat min khilal maerifat alaikhtilafat bayn hadhayn alhaykalayni, sawa’an min hayth altaklifat ‘aw min hayth muqawamat alhaykal aleazmi, yumkinuhum aitikhadh alaikhtiar alsahihi. bayn alaithnayni.
bialtabei, yajib ‘an tadae fi aietibarik ‘ana aikhtiar nawe alhaykal yaetamid ealaa alqadaya alaiqtisadiat walmunakhiat walfaniyat waltanfidhiat waghayriha, wala yatamatae ‘ayun minha bitafawuq mutlaq ealaa alakhr, walakin fi zili zuruf mueayanatin, yaktasib ‘ahaduhuma makasib nisbiat altafawuq ealaa alakhar.
hikal eazmiun kharsaniun
tariqat tanfidh alhaykal alkhirsanii hi ‘an yatima awlaan nasj hadid altaslih lil’aemidat walkamiraat wataghlifiha biqawalib maedniat ‘aw khashabiat hawlaha, wamin thama yatimu milyuha bialkhursanat aljahizat dakhil alqawalib. wabima ‘ana alkhursanat yumkin tashkiluha, fayumkin aistikhdam tariqat albina’ hadhih libina’ almabani dhat altasamim al’akthar teqydan. al’iitar alkhirsanii ghayr munasib libina’ al’abraj walmabani alshaahiqat bisabab waznih aleali.
alhaykal alsulb
yatimu tasnie hadha alhaykal min mukawinat al’alwah wal’aemidat almawjudat fi alwarshat ‘aw masanie tasnie alhayakil aleazmiati, wabaed naqliha ‘iilaa alwarshat yatimu rabtuha bibaediha albaed. yaetamid bina’ al’iitar almaedinii ealaa nawe alhaykal watasmim al’iitari. ealaa eaks al’iitar alkhirsanii, fa’iina al’iitar almaedinia yatamayaz biwazn khafif jdan wabialtaali la yazid min alwazn al’iijmalii lilmabnaa.
kama ‘ana almabani alati yatimu binawuha bihadha alhaykal tatamatae bimuqawamat ealiat jdan lilainfijari. wakhyran, yumkin aietibar alsureat alealiat wawaqt altarkib waltawsil bayn al’ajza’ almaediniat fi hadha alhaykal aleazmii ‘ahamu ma yumayiz hadha alnawe min alhaykal aleazmii.
muqaranat bayn alhaykal alkhirsanii walmaedinii
yatakawan al’iitar alkhirsaniu min maqatie kharsaniat wafuladhiat mithl hadid altasliha, baynama yatakawan al’iitar almaediniu faqat min maqatie fuladhiatin. walidhalik fa’iina wazn almaqatie alfuladhiat almustakhdamat fi al’iitar alkharsanii yaqilu binisbat 35% tqryban ean almaqatie alfuladhiat almatlubat fi al’iitar almaedini. wamin nahiat ‘ukhraa fa’iina muqawamat alhaykal alkhirsanii dida alhawadith kalharayiq ‘aelaa min muqawamat alhaykal alfuladhi.
bialmuqaranat mae alhayakil almaediniati, eadatan ma tatatalab alhayakil alkhirsaniat taklifatan ‘aqala wwqtan ‘atwal lilbina’i, baynama tatatalab alhayakil alfuladhiat alkathir min ras almal lishira’ alhadid, walakin fi almuqabil sanaraa sureat tanfidh ‘aelaa.
‘arkhas ‘iitar bina’
‘arkhas ‘iitar lilbina’ hu al’iitar alkhirsani, almasnue min hadid altaslih walkhirsana. kama ‘ana taklifat sianat almabnaa dhu al’iitar alkhirsanii ‘ashil. fi alhayakil alkharsaniati, yatimu bina’ altawabiq wahidat tilw al’ukhraa, wayumkin ‘iikmal ‘ahad altawabiq awlaan, mimaa yuqalil bishakl kabir min taklifat bad’ almashruei.
walakin fi alhayakil almaediniati, mundh albidayati, yajib tawfir jamie alhazm allaazimat libina’ alhaykal wayajib tanfidh almashrue ealaa alfur. walidhalik famin alwadih ‘ana alhaykal almaedinia yatatalab almazid min almal lilbad’i. min wijhat alnazar hadhihi, fa’iina alhaykal alkharsania yakun ‘akthar aiqtisadan wafaeaaliatan min hayth altaklifatu.
alhaykal aleazmiu almaediniu hu ‘ahad ‘anwae alhayakil aleazmiat dhat altaarikh altawil fi ‘iiran. yastakhdim alhaykal almaedinia fi almabani wal’abraj almaediniati, walakin shae aistikhdamah fi almabani alqasirat walmabani mutaeadidat altawabiqi. halyan, nzran lirukhas alhaykal alkhirsanii muqaranatan bialhaykal almaedini, fa’iina hadha alhaykal aleazmia ‘aqala shuhratin. fi hadhih almaqalat qumna bialtaearuf ealaa marahil bina’ al’iitar almaedinii lilmabnaa almukawan min tabiqayni. abiq mae ‘iibirjan sazihi. ma hi mazaya al’iitar almaedinii ealaa al’iitar alkhirsani? aiqra almazida: aistierad ‘ahami mumayizat waeuyub alhaykal alfuladhi, hal bina’ al’iitar alfuladhi jayid ‘am sayiy?
alhaykal aleazmiu almaediniu hu ‘ahad ‘anwae alhayakil aleazmiat dhat altaarikh altawil fi ‘iiran. yastakhdim alhaykal almaedinia fi almabani wal’abraj almaediniati, walakin shae aistikhdamah fi almabani alqasirat walmabani mutaeadidat altawabiqi. halyan, nzran lirukhas alhaykal alkhirsanii muqaranatan bialhaykal almaedini, fa’iina hadha alhaykal aleazmia ‘aqala shuhratin. fi hadhih almaqalat qumna bialtaearuf ealaa marahil bina’ al’iitar almaedinii lilmabnaa almukawan min tabiqayni. abiq mae ‘iibirjan sazih.
ma hi mazaya al’iitar almaedinii ealaa al’iitar alkhirsanii?
al’iitar almaediniu hu haykal munasib lilhayakil alealiati; lakin mae al’iitar alkhirsanii yumkin tanfidh eadad mahdud min altawabiqi.
almatanat walquat alealiat lilfuladh tajeal al’iitar almaedinia salhan liliaistikhdam lifatrat tawilatin, wahu ma la yumkin dhikruh bialnisbat lil’iitar alkhirsanii.
min alsahl tanfidh haykal fuladhi ‘aw ‘iitar maedini, wayumkin tanfidhuh bisureat ealiatin. tahtaj alkhirsanat ‘iilaa waqt hataa tatamasak walkhatwat altaaliat tatatalab alkathir min alwaqt lilhaykal alkhirsanii.
wazn alhaykal almasnue bi’iitar maediniin munkhafid jdan muqaranatan bialhaykal almasnue bi’iitar kharsani, wahadha min mumayizatih wayuqalil bishakl eamin min wazn almabnaa.
alfuladh madat mutajanisat wayatimu tasnieuh taht raqabat sarimat fi almusanae, ‘amaa alkhirsanat fahi tuntij fi alwarshat watajanusiha lays binafs jawdat alfuladhi.
wabima ‘ana alfuladh ‘akthar murunat min alkhursanati, fa’iina alhayakil alfuladhiat ‘aw almabani dhat al’iitar almaedinii dida alqua
Show more

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *