جرثقیل سقفی
اجزای جرثقیل سقفی چیست؟
به منظور درک بهتر برخی از اصطلاحاتی که بعداً هنگام توصیف انواع مختلف جرثقیل های سقفی استفاده خواهیم کرد، در مورد قطعات و اجزای مختلف جرثقیل بحث خواهیم کرد و اینکه چگونه آنها می توانند بر عملکرد و طراحی تأثیر بگذارند.
قلاب : بار برداشته شده با استفاده از قلابی که به بالابر متصل می شود پشتیبانی می شود.
بالابر: بالابر چیزی است که بالابر را می سازد و بار را با استفاده از طناب سیم یا زنجیر نگه می دارد، بالا می برد یا پایین می آورد. بالابرها را می توان به صورت دستی (با دست)، با برق یا با هوای فشرده (پنوماتیک) تغذیه کرد.
مهندس میرزایی: 09120682440
چرخ دستی : چرخ دستی بالابر را پشتیبانی می کند و به صورت افقی در امتداد پل جرثقیل حرکت می کند تا بالابر و قلاب را قبل از برداشتن یا پایین آوردن بار قرار دهد. چرخ دستی ها را می توان در یک طرح Under Running یا Top Running پیکربندی کرد:
در حال اجرا / زیر آویزان – چرخ های چرخ دستی بر روی فلنج پایین تیر جرثقیل کار می کنند
در حال اجرا از بالا : چرخ های چرخ دستی بر روی ریل های نصب شده در بالای تیر جرثقیل کار می کنند. بیشتر در طرح های تیر دوتایی با ظرفیت بالاتر دیده می شود.
پل : یک تیر باربر که در عرض ساختمان می گذرد. این جزء ساختاری اولیه است که باندها را به هم متصل می کند و بالابر را با استفاده از یک چرخ دستی به جلو و عقب حرکت می دهد.
یک پل می تواند از یک یا دو تیر تشکیل شده باشد که اغلب به عنوان طرح تک تیر یا دو تیر نامیده می شود. تیرها را می توان از فولاد نورد ساخته یا با جوش دادن تیرها به طرح جعبه فولادی ساخت.
باند : آنچه جرثقیل پل برای حرکت جرثقیل به بالا و پایین خلیج ها حرکت می کند. اینها معمولاً بخشی از سازه ساختمان هستند، به عنوان تیرها، و دو (2) در هر سیستم جرثقیل پل سقفی وجود دارد.
ریل یا مسیرهای باند:- ریلی که توسط باندی که جرثقیل در آن حرکت می کند پشتیبانی می شود. جرثقیل های با کارکرد بالا معمولاً روی ریل های ASCE/راه آهن کار می کنند. جرثقیل های دروازه ای همچنین می توانند از یک سیستم ریلی یا مسیر نصب شده در کف برای حرکت دادن پل به جلو و عقب استفاده کنند.
کامیونهای انتهایی : در دو طرف پل قرار دارند، کامیونهای انتهایی پل را با استفاده از یک سری چرخها که روی ریل میروند، به سمت بالا و پایین باند حرکت میکنند. هر کامیون انتهایی بر اساس ظرفیت جرثقیل می تواند دارای پیکربندی 2، 4 یا 8 چرخ باشد.
ضربه گیرها : ضربه گیرها برای جذب انرژی جرثقیل و کاهش ضربه طراحی شده اند – جرثقیل را به شیوه ای کنترل شده در حالت استراحت قرار می دهند و زمانی که جرثقیل یا واگن برقی به پایان سفر خود می رسد نیروها را به حداقل می رساند. سپرها را می توان به پل، واگن برقی یا توقفگاه باند وصل کرد.
کنترل ها : کنترل ها معمولاً در یک پانل روی جرثقیل یا بالابر نصب می شوند و آویز یا کنسول رادیویی از راه دور به اپراتور اجازه می دهد تا جرثقیل را اجرا کند. کنترلها موتورهای درایو و بالابر را کار میکنند و میتوانند درایوهای فرکانس متغیر (VFD) را برای کنترل سرعت بالابر برای موقعیتیابی دقیق بار کنترل کنند.
برق رسانی : میله های هادی عایق شده یا سیستم های فستون (کابل های تخت) برق را از ساختمان به جرثقیل می رساند.
مهندس میرزایی: 09120682440
انواع جرثقیل های سقفی چیست؟
جرثقیل های سقفی در اندازه ها، شکل ها و ظرفیت های مختلف هستند و انتخاب نوع مناسب جرثقیل سقفی برای ساده سازی فرآیندهای تولید شما ضروری است. هیچ رویکرد “یک اندازه مناسب برای همه” برای شناسایی نوع جرثقیل مناسب برای نیازهای بالابری کسب و کار شما وجود ندارد، بنابراین هنگام انتخاب جرثقیل برای تاسیسات خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
حرکت ساختار جرثقیل
وزن و نوع مواد / بار
محل جرثقیل – در داخل یا خارج از منزل
ظرفیت مورد نیاز
هر چند وقت یکبار از جرثقیل استفاده خواهد شد
طول یا دهانه جرثقیل
مهندس میرزایی: 09120682440
جرثقیل های پل
جرثقیل پل نوعی جرثقیل است که شامل دو باند هوایی است که در سازه پشتیبانی ساختمان تعبیه شده است. یک پیکربندی تک تیر یا دوتایی که پل نامیده می شود، جرثقیل را به سمت بالا و پایین باند فرودگاه حرکت می دهد و چرخ دستی و بالابر در امتداد پل دو طرفه حرکت می کنند. چرخ دستی به اپراتور اجازه می دهد تا بالابر و قلاب را قبل از بالا بردن یا پایین آوردن بار قرار دهد.
جرثقیل های پل دارای پیکربندی های مختلفی از جمله طرح های تک تیر و دو تیر هستند و چرخ دستی و بالابر را می توان بسته به طراحی ساختار ساختمان و الزامات مورد نیاز برای بالابر به گونه ای طراحی کرد که از بالا یا پایین آویزان باشد.
تک تیر – پل شامل یک تیر تیر است که در هر طرف توسط یک کامیون انتهایی پشتیبانی می شود. واگن برقی و بالابر پایین آویزان هستند – به این معنی که روی فلنج پایینی تک تیر کار می کنند. جرثقیل های تک تیر معمولاً به دلایل زیر ارزان تر هستند:
کاهش هزینه های حمل و نقل
نصب سریعتر
طراحی آسانسور و چرخ دستی ساده تر
تیرهای سبک تر باند
مهندس میرزایی: 09120682440
جرثقیل سقفی تیر دوتایی
دو تیر تیر وجود دارد که پل را تشکیل می دهند و توسط یک کامیون انتهایی در هر طرف پشتیبانی می شوند. چرخ دستی و بالابر روی ریلی نصب شده در بالا یا زیر تیرهای پل اجرا می شوند. جرثقیل های دو تیر برای کاربردهای سنگین تر توصیه می شود که در آن جرثقیل باید ظرفیت های سنگین تر و دهانه های طولانی تری داشته باشد.
جرثقیل های پل بر اساس خدمات، ظرفیت و محیط به دو دسته تقسیم می شوند. اصطلاحات رایج برای دو نوع جرثقیل مختلف جرثقیل “فرایندی” و “مدولار” است. معنی هر یک از اینها را با جزئیات بیشتر در زیر توضیح خواهیم داد:
جرثقیل های فرآیندی : جرثقیل های فرآیندی برای نیاز خاصی ساخته می شوند و این نوع جرثقیل ها سنگین هستند (عمدتا جرثقیل های کلاس D، E و F) و در عملکرد ثابت یا تقریباً ثابت هستند. آنها معمولاً یک طراحی تیرآهن دوگانه و با سرعت بالا هستند و دارای مهندسی زیادی برای انجام آسانسورهای با ظرفیت بالا یا انجام یک کار بسیار خاص بارها و بارها هستند. جرثقیلهای فرآیندی را میتوان در مکانهایی مانند کارخانههای مونتاژ خودرو، کارخانههای فولاد، محوطههای کانتینری، کارخانههای چوب پیدا کرد و از ۱۰ تا ۲۰ بالابر در ساعت با حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت نامی خود کار میکنند.
جرثقیل های مدولار – جرثقیل های مدولار معمولاً در تأسیسات تولیدی کوچکتر، کارخانه های کوچکتر یا کارگاه های ماشین آلات یافت می شوند و طرحی متشکل از یک بالابر سطح پایه، واگن برقی و پل دارند. آنها راه حل های مقرون به صرفه و مقرون به صرفه ای برای جابجایی مواد از طریق تأسیسات هستند و معمولاً با زنگ ها و سوت های اضافی زیادی همراه نیستند. این جرثقیل ها معمولاً کلاس C هستند و با حدود 40 درصد ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرند، اما در صورتی که برنامه بالابری به آن نیاز داشته باشد، می توان آنها را با مهندسی اضافی داخلی به کلاس D رساند.
جرثقیل دروازه ای شبیه جرثقیل پل است، اما به جای حرکت در باندهای معلق، جرثقیل از پاها برای حمایت از پل، واگن برقی و بالابر استفاده می کند. پایه های جرثقیل روی ریل های ثابت تعبیه شده یا در بالای زمین حرکت می کنند.
جرثقیل دروازه ای زمانی در نظر گرفته می شود که دلیلی برای عدم استفاده از سیستم باند هوایی وجود داشته باشد. آنها معمولاً در برنامه های کاربردی در فضای باز استفاده می شوند که تیرها و ستون های کامل را نمی توان نصب کرد، یا ممکن است در زیر یک سیستم جرثقیل پل موجود استفاده شود. جرثقیل های دروازه ای را می توان بیشتر در کارخانه های کشتی سازی، راه آهن، پروژه های ویژه در فضای باز مانند ساخت پل، یا در مکان هایی مانند کارخانه های فولادی که اتاق بالای سر ممکن است مشکل ساز باشد، یافت.
تخصص ما: طراحی، مهندسی و ساخت و ساز جرثقیل و سوله سبک و سنگین
جهت سفارش و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.